Calisthenics fitness inspiratie!

Dit is de website om meer vooruitgang te boeken in jouw sportprestaties. Of je nu sterker, slanker of fitter wil zijn, calisthenics is het antwoord. Op deze website staan oefeningen voor beginners, gevorderden en experts. Daarnaast zijn er gratis trainingsschema’s beschikbaar. Dit alles kan gewoon vanuit huis!

Wat is Calisthenics?
Calisthenics is een sterk groeiende sport waarbij de focus ligt op controle over je hele lichaam. Het richt zich op kracht, balans, lef en lenigheid. Er wordt op internet gezegd dat deze sport al werd beoefend door de Spartanen. Het mooie aan deze sport is dat er altijd uitdaging is. Heb je genoeg van standaard push ups, leer dan handstand push ups of superman push ups. Kan je gemakkelijk 10 pull ups uitvoeren, probeer dan eens de muscle up. Er is altijd een meer gevorderde oefening om jezelf te blijven uitdagen, zo verveelt deze sport dus nooit.

Waar?
Calisthenics kan eigenlijk overal beoefend worden. In sommigen gemeenten zijn er speciale buitensportparken aangelegd. Is dit er niet dan kan er vaak ook in speeltuintjes getraind worden. Daarnaast zijn er zat producten (pull up bars, etc.) te koop om ook thuis te kunnen sporten.
Ben je op zoek naar een trainingslocatie buiten? Kijk dan eens op de website van Calisthenics-parks.

Voordelen Calisthenics
– Toename functionele kracht;
– Meer gevoel voor balans;
– Controle over je hele lichaam;
– Altijd uitdaging;
– Overal te beoefenen.

Nadelen Calisthenics
– Veel doorzettingsvermogen nodig om gevorderden oefeningen uit te kunnen voeren.

Voor wie?
Deze sport is voor iedereen. Je kan op elke leeftijd starten en je hoeft geen eerdere fitness ervaring te hebben. Heb je momenteel overgewicht? Ook dan kan je gewoon starten, de kilo’s zullen er vanzelf af vliegen.

Trainen voor spiergroei?
Veel sporters denken dat je alleen gespierd kan worden met zware gewichten in de sportschool. Calisthenics bewijst het tegendeel. Ik heb zelf veel meer spiervolume gekregen door deze sport. De reden hiervan is dat er veel compound oefeningen zijn. Dit zijn oefeningen die vrijwel alle spiergroepen aanspreken in plaats van de geïsoleerde oefeningen die je doet in de sportschool. Een goed voorbeeld van een compound oefening is de muscle up, hierbij combineer je een pull up met een dip. Zodra je meerdere Calisthenics oefeningen beheerst, kan je gaan freestylen in een sportpark. Dit houdt in dat je een lange combinatie van meerdere oefeningen achter elkaar doet. Tijdens het freestylen heb je constante spierspanning nodig om je zelf aan de pull up stangen vast te houden. Door de combinatie van veel compound oefeningen constante spierspanning ben ik ervan overtuigd dat dit een van de meest effectieve sporten is voor spiergroei.

Calisthenics