Calisthenics oefeningen

Op deze pagina zijn verschillende calisthenics oefeningen te vinden om jou progressie te laten maken met je sportdoelen! De oefeningen zijn onderverdeeld in de groepen “basic”, “gevorderden” en “expert”.

Deze site is nog in ontwikkeling. Er zullen zo snel mogelijk meer oefeningen geplaatst worden.

Veel van deze oefening zijn ook ideaal  voor een thuis work out.

Twee focuspunten
Alle oefeningen zijn grofweg onder te verdelen in twee groepen: statische en dynamische oefeningen. Statisch houdt in dat je je lichaam stil in een bepaalde positie houdt gedurende een aantal seconden. Voorbeelden hiervan zijn de front lever en de planche. Bij dynamische oefeningen is er sprake van beweging, denk aan de push up of pull up. Daarnaast zijn er oefeningen die statisch en dynamisch combineren, als voorbeeld  front lever pull ups. Goed zijn in een van de twee betekent niet dat je automatisch ook goed bent in de ander. Train dus altijd zowel statisch als dynamisch.

Handstand oefeningen

Basic oefeningen
Push ups
Australian pull ups
Pull ups
Dips
Squats
Lunges
Sit-ups
Leg raises
L-sit

Gevorderden oefeningen
Tucked front lever
One leg front lever
Straddle front lever
Handstand
Windshield whipers
Pistol squat
Explosive pull up

Expert oefeningen
Muscle ups
Front lever

Heb je suggesties voor nieuwe oefeningen, stuur me dan een bericht! info@calisthenics-fitness.nl