Handstand

De handstand is een oefening die we als kind allemaal wel eens geprobeerd hebben. Probeer je hem nu dan zal het waarschijnlijk vies tegenvallen. Het leren van de handstand kost namelijk veel tijd en doorzettingsvermogen. Afhankelijk van hoeveel tijd je er in steekt zal het tussen de 3 en 12 maanden duren voordat je 30 seconden in een handstand kan blijven staan.

Uitvoering:
Zet je handen neer op schouderbreedte. Buig je vingers zodat je contact met de grond hebt met je handpalmen en je vingertoppen. Buig je schouders over je handen heen. Spring omhoog met een been en breng het andere been erbij. Zorg ervoor dat je je benen gelijkt strekt en je helemaal lichaam aanspant zodat het een rechte lijn blijft. Blijf constant licht naar voren hangen en druk je zelf terug met je vingertoppen. Val je te ver terug, ontspan dan je vingertoppen. Je zult merken dat je constant met je vingers bezig bent om te blijven staan.

Betrokken gebieden:
Bovenrug, core, schouders, triceps

De angst
De meeste mensen hebben een angst om over te klappen. Er zijn twee manieren om nooit te vallen. De makkelijkste maar minst comfortabele is om een koprol te maken zodra je naar voren valt. Zorg er wel voor dat de ondergrond zacht is door er bijvoorbeeld een kussen neer te leggen. De tweede manier is om bij het voor overvallen al je gewicht op een hand te brengen terwijl je je heup indraait (gewicht op rechterhand is indraaien met je heup naar links en andersom). Op deze manier kom je met je voeten in een hoek van 90 graden ten op zichte van hoe je de handstand deed.

Makkelijkere oefening:
Doe de handstand tegen een muur zodat je kan leren om ondersteboven te staan. Daarnaast kan je oefenen met het aanspannen en ontspannen van je vingertoppen.

Variatie:
Lukt de handstand minimaal 30 seconden? Probeer dan eens een boek onder een hand te leggen zodat je instabieler staat.

Handstand startpostitie
Handstand startpostitie
Handstand eindpositie
Handstand eindpositie