Trainingsmaterialen

Heb je geen tijd, zin of geld om naar de sportschool te gaan? Train dan thuis! Calisthenics is een ideale sport om thuis te beoefenen. Veel oefeningen zijn zonder materiaal uit te voeren. Met een minimale investering in trainingsmateriaal kan je alle oefeningen thuis doen.

Hieronder een opsomming van de meest gebruikte trainingsmaterialen. Er zijn links toegevoegd naar mijn favoriete trainingsmaterialen.

Pull up bar (optrekstang): geschikt voor pull ups, chin ups en front lever oefeningen.

Opdruksteunen: voor het uitvoeren van diepere push ups om je borstspieren meer aan te spreken. Daarnaast verlicht het de druk op de polsen en voorkom je blessures.

Ab wheel: voor zeer intensieve buikspieroefeningen.

Parallettes: een must have, geschikt voor onder andere de L-sit en handstand push ups.

Resistance bands (elastieken): voor het verlichten van oefeningen om zo langzaam de intensiteit op te voeren. Ideal om de muscle up of front lever mee te trainen.

Ringen: deze zorgen ervoor dat je minder balans hebt en er dus meer spieren worden aangesproken om je balans te behouden.

Gewichtsvest: zorgt voor meer intensiteit. Het grote voordeel van trainen met een gewichtsvest is dat je de oefeningen zonder vest een stuk gemakkelijker kan. Train een tijdje pull ups of push ups met een vest en zie je resultaten door zonder vest te trainen.

Bovenstaande materialen verdien je gemakkelijk terug als je rekent dat een sportschoolabonnement je rond de € 30 per maand kost. Als je een jaarcontract zou overslaan en thuis traint dan kan je dus al voor € 360 aan thuisapparatuur besteden.