Trainen tot failure!

Snel vooruitgang boeken in je maximaal aantal herhalingen? Train tot failure. Veel mensen hanteren een vast aantal sets en herhalingen. De meningen over het ideale aantal verschillen nogal. De een zweert bij 5 sets van 5 herhalingen en de ander zit op 3 sets van 12 herhalingen. Voor elke theorie is wel wat te zeggen.

Ik zelf heb alles wel eens geprobeerd en wissel tegenwoordig regelmatig af. Sinds een tijdje ben ik ook begonnen met het trainen tot failure. Dit houdt in dat je van tevoren wel je aantal sets bepaalt maar je herhalingen uitvoert totdat je echt niet meer kan. Het voordeel hiervan is dat je het maximale uit de oefening haalt. Je zult na verloop van tijd ook zien dat je aantal herhalingen drastisch zijn gestegen. Dit principe is voor elke oefening te hanteren.

Wat is failure?
Maar wat is “totdat je echt niet meer kan”? De een zal stoppen zodra de spieren ook maar iets verzuren, de ander gaat door totdat ze bijna flauwvallen. Mijn uitgangspunt is dat verzuring erbij hoort maar dat techniek voorop staat. Zodra je de herhalingen niet meer netjes uitvoert, heb je je max bereikt. Het gevaar van doorgaan met slechte techniek is dat je blessures gaat forceren.

Hoeveel sets?
Het aantal herhalingen is nu geen vraag meer, maar hoeveel sets moet je dan uitvoeren? Ik heb hier geen goed onderbouwd advies voor. Mijn ervaring is dat drie tot vier sets het meest ideaal is. Hiermee bereik je drie tot vier keer je maximale prestatie. Ga je meer sets doen dan gaan je herhalingen hard achteruit en zal je techniek ook minder worden.

Ik zou zeggen, volg een van de trainingsschema’s, train tot failure en laat je ervaring aan me weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 + 18 =